Monday, October 06, 2008



Selain daripada Masjidil Haram, kami dibawa melawat di sekitar bandar Makkah termasuklah tanah halal. Dapatlah tengok Padang Arafah, Mina, Jabal Rahmah, Jabal Thur dan termasuklah pergi ke ladang unta.


Perkhemahan di Mina. Semoga dapatlah tunaikan haji dalam masa terdekat ini. Amin!!!





Selain daripada khemah, kerajaan Arab Saudi dah mula membina apartment bagi menggantikan khemah2 di Mina. Mesti lagi selesa kan :-)


Jabal Thur



Inilah tempat Nabi Muhammad SAW dan Saidina Abu Bakar menyembunyikan diri daripada kaum Quraisy yg hendak membunuh mereka. Di pintu gua inilah burung merpati membuat sarang dan bertelur dan labah2 membuat sarang bagi mengaburi mata kaum Quraisy tersebut.





Ini pulak Jabal Rahmah. Tempat pertemuan semula Adam dan Hawa di dunia setelah dikeluarkan dari syurga. Kat sini katanya sangat mustajab doa untuk mendapatkan jodoh. Heh heh heh. Mesti doa kat sini...moga jodoh berkekalan hingga ke syurga.







Ini pulak ladang unta. Dapat la minum susu unta fresh dari ladang kat sini. Rasa sedap mcm susu kotak tu je. 1 botol 5 rial. Ada bawak balik juga..duk simpan sejuk beku lagi. Comel betul unta ni. Ada sekor tu tgn pegnant. Takut nak pegang..kih kih kih