Wednesday, October 08, 2008

Last entry pasal umrah ziarah yer. Sebelum balik singgah Jordan dulu. Sempat melawat sekitar negara Jordan yg about 90-95% adalah gurun. Walaupun gurun tapi tanahnya subur. Banyak pokok buah-buahan. Pokok pisang pun ada.
Nampak tak landscape nya yg bergunung ganang? Cantik sangat.





Ini di Laut Mati. Laut Mati ini adalah kawasan yg terendah di dunia lebih kurang 420m bawah aras laut. Lokasinya adalah sempadan Jordan dan Tebing Barat Israel. Dari sini dah boleh nampak Israel. Tahap kemasinan tasik ini mmg tak terkata. Masyaallah..letak setitik air laut ini pun rasa nak tercabut gigi. Masin sampai rasa pahit teramat sangat. Yang masuk dalam air mmg tak tenggelam..kita berani masuk kaki je. Itu pun berminyak2 bila keluar dari air masin tu. Tapi good xperience lah. Nice nice!! Ikut sejarah, Laut Mati berasal daripada kisah kaum Nabi Lut yg homosexual tu. Kawasan mereka diterbalikkan sebagai balasan melakukan maksiat yg terlampau.

Di Jordan juga pergi melawat makam Nabi Shuib.

My sister melepaskan rindu kat kucing di makam Nabi Shuib.

Salah satu tempat yg harus dilawati ialah Gua Ashabul Kahfi. Kisah 7 pemuda dan seekor anjing yg lari daripada kekejaman Maharaja Rome dan mereka ditidurkan selama 300 tahun.

Peninggalan tengkorak2 yg masih boleh didapati di dlm gua.